Dnes je 28. 09. 2024
svátek má Václav,Den české státnosti

Ještě jednou k optimalizaci městské dopravy v Lípě

Archiv

Autobusy by navíc měly jezdit v pravidelných intervalech, jež jsou pro cestující snadno zapamatovatelné. ČTK o tom informovala mluvčí městského úřadu Markéta Aulová.


Studii optimalizace městské dopravy si radnice objednala loni na podzim. Průzkumy ukázaly, že ve čtyřicetitisícovém městě využívají městské autobusy především děti k cestě do školy a důchodci. Zaměstnance velkých podniků v průmyslové zóně svážejí na směny zvláštní autobusy, které platí zaměstnavatelé. Městská doprava totiž není nastavena tak, aby jim dopravu na směnu a z ní zajistila. I to by se podle Aulové mělo brzy změnit.


Společnost VETT, která městskou dopravu v České Lípě zajišťuje šestnácti autobusy, ročně přepraví kolem 1,5 milionu cestujících a město loni na její provoz přispělo 22 miliony korun.


V Jablonci nad Nisou, který je se svými 50.000 obyvateli srovnatelným městem, přitom městská doprava ročně svými čtyřiceti autobusy přepraví 11 milionů cestujících a dotace města není ani dvojnásobná - 40 milionů korun.


Občané České Lípy  podle průzkumů k cestám ze sídlišť do města využívají hlavně osobních automobilů nebo jízdních kol a často také chodí pěšky. Městské dopravě vytýkají, že neodpovídá jejich potřebám a jezdí v příliš dlouhých intervalech.


Podle autora studie, společnosti DHV CR, je současný systém městské dopravy nevyhovující a kopíruje systém městské dopravy z období před rokem 1989, a je proto třeba ho změnit. Za rozšířenou dopravu by přitom podle autorů nemělo město zaplatit více než 22 milionů korun, zvýšené náklady by měly pokrýt vyšší tržby. Přestože studie počítá s tím, že rozšíření městské dopravy může být provedeno takřka okamžitě, předseda představenstva společnosti VETT František Homolka je jiného názoru.


"Úprava tras a nové linky si vyžádají i stavební úpravy ve městě a změny v organizaci dopravy. To nebude otázka několika týdnů, ale spíše několika měsíců," řekl ČTK.