Dnes je 22. 09. 2024
svátek má Darina

Pozvánka na Picassa, Kňažka a Cibulkovou

Archiv

Valná většina věcí, o kterých se na scéně bude mluvit, má pravdivé historické jádro. Pablo Picasso byl opravdu v době německé okupace Francie v Paříži, Němcům opravdu jeho malby – stejně jako díla jiných „zvrhlých“ umělců – ležely v žaludku. Proběhlo i ono „setkání“ v Tuilleriích, na kterém byl podle dochovaných záznamů nacistů opravdu přítomen „Picasso“…



„Představení na newyorské Broadwayi ještě neskončilo a já už věděl, že Picassa v Ungeltu musíme hrát… Bylo to strhující herecké divadlo, přesně takové, o jaké mi u nás jde. A hned mi bylo jasné, že Fischerová, to je role pro Vilmu Cibulkovou. O Picassovi jsem přemýšlel až cestou z divadla. Dříve než jsem dospěl k Milanu Kňažkovi, napadlo mě, že režírovat by to měl filmař Jiří Svoboda. Jeho režijní rukopis a pronikavý intelekt jsem vždycky obdivoval. Umí pracovat s herci a ctí je. Všichni tři mou nabídku přijali,“ říká Milan Hein, umělecký ředitel Divadla Ungelt.



„Je nám velkou ctí představit v Jiráskově divadle paní Cibulkovou a pana Kňažka,“ pochvaluje si umělecký manažer Jiráskova divadla Jarek Hylebrant a dodává: „Je to důležité přestavení letošního podzimu. Ungelt je skvělým komorním divadlem, které do špičky vynesli výborní herci a kvalitní scénáře.“   



Rozhovor s Vilmou Cibulkovou zaznamenal Milan Hein.



Co Ty a výtvarný kumšt?



Jsem rozený „Beran v Beranu“, tudíž oheň v ohni. A většině takhle postižených je souzeno trápení, že se v životě nesmíří jen s jednou zvolenou cestou. Pokouším se o čmáranice od dětství. Kdybych se tím ale měla živit, jsem bezdomovec. Maluju ve vlnách, což mě činí svobodnou, ale naprosto uvězněnou a umučenou, protože to bolí. Úlevné je to, že to nemusím nikde ukazovat, páč ve všem hledám smysl. Vážím si nesmírně těch, kteří to opravdu umí. Závidím jim tu svobodu a ctím jejich utrpení.



Viděla jsi originál Picassa?



Chci říci automaticky samozřejmě, ale vlastně nevím, jestli je to v téhle době pohodlnějších výdobytků zase tak samozřejmé. Když máme s rodinou možnost vyběhnout do Evropy, pak se zaměřujeme především na výstavy. Viděla jsem Picassa nesčetněkrát. V Madridu, Paříži, ve Vídni. Určitě Tě potěší, že největší touhu vyjet za Picassem do Paříže ve mně vzbudil tenhle nový scénář. Po všech jeho cestách – kde tvořil, maloval, pil! Byl to pro mne nejkrásnější zážitek letošního léta.



Jak si rozumíš s Fischerovou?



Oříšek. O svých postavách nemluvím. Měla bych jimi umět mluvit až z jeviště. Tohle je ale jaksi „programové prohlášení“, tak s opatrností v hlase pravím, že se snažím být hodně objektivní, neboť jsem celoživotní nestraník a mám co do činění s ideoložkou fašismu. Snažím se být znalá, jde o obhajobu samotného smyslu umění, empatická, protože Fischerová je úplně obyčejná žena.



Jak se Ti spolupracovalo s Jiřím Svobodou?



Dotkla jsem se své dlouholeté touhy setkat se s ním při práci. Nikdy by mě nenapadlo, že naše setkání bude divadelní. Jsem šťastná, ale do očí mu to nepovím. Neumím to. Myslím, že to ví. Tím, že je filmový, nikoli divadelní režisér, objevujeme oboustranně cosi nevšedního. Rutinní divadelní režie už totiž často postrádá ten napínavý proces překvapování a jistého úžasu. A já mám navíc ráda, když mne někdo roztočí jak káču, umí nadchnout i pořádně zamíchat myšlením. Postrádala jsem to. Je to prostě potěšení.



A s Milanem Kňažkem?



Pablo Kňažko? Když vynechám velkou fyzickou podobnost, pořád mě překvapuje. Čekala jsem i podobnost v ješitnosti, v neotřesitelném sebevědomí. Představuje Picassa ve všech jeho prioritách i neřestech, a přitom je v soukromí překvapivě jemný, chlapecký, a ješitnosti, i nám hercům tak vlastní, jako by snad nebylo!? Je pracovitý. To mám na lidech ráda. Je houževnatější, a to mu závidím. Je to silnej kluk.



No a co Ty a Ungelt?



Ungelt? Ungelt rovná se Milan Hein! Vybídl jsi mne už ke druhé spolupráci, pro mne o to hodnotnější, že tímhle titulem zase rozšiřujeme dramaturgii o nová, konfliktnější dramata. Jsem bohatší o nová vzácná setkání a především se snažím neztratit Tvůj zájem, neboť Ungelt je moje osobní „schránka“. Mimořádné zázemí. Hýčkané.



Další informace o Jiráskově divadle naleznete na www.kdcrystal.cz .