Sklo z lindavské sklárny Ajeto zdobí metro v Dubaji

Archiv
Verze pro tisk |

Mimo sklářů se na ní podílely i další firmy, řekl dnes ředitel sklárny Jaroslav Turnhöfer.


Čeští designéři instalovali v metru dva druhy svítidel. Ve stanici metra Bur Juman září osm lustrů s názvem Voda. Na svítidla o ploše několika metrů čtverečních vyrobili skláři z křišťálu asi 110 modrých skleněných kapek o velikosti od 65 do 90 centimetrů. Každá z nich je originálem. Ve stanici Al Rigga jsou čtyři téměř identické plastiky s názvem Zářící oheň. "Tvoří je stovky drobných skleněných plamínků," dodal Turnhöfer.


Nové metro v bohaté Dubaji, největším městě Spojených arabských emirátů, je nejmodernější a nejdelší automatizovaný vlakový systém na světě. Má délku 76 kilometrů, dvě linky a neřídí ho člověk. Do chodu bylo uvedeno 9. září 2009, a stalo se tak první sítí metra v oblasti Perského zálivu.


Lustry dodala do Dubaje česká designérská firma Lasvit. Skleněné zboží z Ajeto mělo hodnotu milionu korun. Skláři spolupracují s designéry ještě na dalších zakázkách, a to pro Libyi. Umělecké objekty ze skla tam ozdobí hotely a vládní budovy.


Ajeto se specializuje na malosériovou výrobu z ručně foukaného skla a spolupracuje s významnými umělci. Sklárna vyrábí hlavně na vývoz. Do ciziny, zejména do USA, Itálie, Německa a Beneluxu míří téměř 85 procent produkce. Stále více exportuje i do Asie. Také v Česku kupují sklo z Lindavy převážně zahraniční obchodníci. Díla sklárny Ajeto zdobí například královský palác v Norsku, luxusní zaoceánské lodě nebo nizozemský královský dvůr. Vloni vyrobila sklárna koule pro největší zvonkohru, která je v nizozemském Utrechtu.


Vloni vykázala společnost tržby 43 milionů korun, letos počítá kvůli krizi s 28 miliony korun. Propad zaznamenala v prvním čtvrtletí. "Neměli jsme skoro žádné zakázky a museli několik lidí propustit," podotkl ředitel. Nyní má firma s 35 zaměstnanci zakázek už zase dost.


Další tržby by jí měli přinést turisté, pro které sklárna v květnu otevřela v sousední stodole Sklářskou krčmu s malou pecí. Návštěvníci si tam mohou vyzkoušet náročnost sklářského řemesla nebo se podívat i do sklárny. Areál za pět měsíců navštívilo 7500 lidí, kteří firmě přinesly zhruba půlmilionové tržby.


 

Nahoru