Dnes je 20. 09. 2024
svátek má Oleg

Předvolební dotazník: Starostové pro Liberecký kraj

Oslovili jsme všech dvacet subjektů toužících po našich hlasech v říjnových krajských volbách. Zaslali jsme jim stejný dotazník. Dnes vám nabízíme odpovědi zástupců Starostů pro Liberecký kraj.

Co považujete za největší problém Libereckého kraje?  Jak byste tento problém chtěli řešit?

Za největší problém považujeme neefektivní a neprůhledné nakládání s finančními prostředky Libereckého kraje. Dluhy Libereckého kraje brzy přesáhnou miliardu korun, přesto nemá řada povodňových staveb zajištěné financování. Za poslední čtyři roky přitom utratilo vedení kraje v rámci dělení krajského medvěda více než 133 milionů korun za často sporné projekty směřující ke známým a stranickým kamarádům.

Veřejné peníze musí zůstat tam, kde jsou potřeba, tedy v krajských silnicích, nemocnicích, školách a domovech důchodců. Proto musí být hospodaření Libereckého kraje pod kontrolou jeho obyvatel. Zveřejníme proto každou podepsanou smlouvu, každou vystavenou fakturu a každou korunu utracenou z rozpočtu Libereckého kraje. Všechny podklady pro jednání zastupitelů budou předem zveřejněny. Budeme rozhodovat na základě jasných a předem známých pravidel, v přímém přenosu na internetu a pod přísným dohledem obyvatel Libereckého kraje.

Naše noviny jsou určeny především čtenářům Českolipska. Co je podle vás největším problémem tohoto okresu? Jak byste tento problém chtěli řešit?

Na Českolipsku se v posledních letech výrazně projevila ekonomická krize, ukončení provozu v Crystalexu Nový Bor  a také konec společnosti  Packard v České Lípě znamenaly nárůst nezaměstnanosti. I když se novoborským sklárnám daří postupně navyšovat počet zaměstnanců, bude jedním z úkolů Libereckého kraje hledat cesty k hledání nových investorů. Budeme hledat způsoby jak přesvědčit investory o přednostech Libereckého kraje jako místa pro realizaci jejich záměrů. Nechystám se před volbami slibovat vytvoření tisíců nových pracovních míst, nejsem zvyklý lhát lidem a tvářit se, že jde o běžnou součást předvolebního souboje. Kraj by měl ve spolupráci s obcemi hledat lokality, které by bylo možné vybavit potřebnými inženýrskými sítěmi a nabízet je novým investorům. Z vlastní zkušenosti vím, že je to dlouhodobý proces, na kterém je potřeba intenzivně pracovat. Myšlenka na rozšíření průmyslové zóny v Hrádku nad Nisou je z roku 2003 a letos na podzim se v ní rozběhne nová výroba s plánovanými 300 pracovními místy. Z pohledu investorů je důležité také dokončení obchvatu České Lípy, budeme proto usilovat o opětovné zařazení této stavby do priorit Ministerstva dopravy. Také zrychlení vlakového spojení je pro obyvatele Českolipska důležité.

Liberecký kraj čeká řešení ekonomických problémů Nemocnice v České Lípě.  Není dlouhodobě udržitelné, aby její hospodaření končilo opakovaně ve ztrátě. Bude nutné hledat takové zaměření nemocnice, které zajistí její dlouhodobé financování a také zdravotní služby pro spádovou oblast se 100 tisíci obyvateli.

Z pohledu celého kraje je tady velký potenciál ve využité bývalého vojenského prostoru Ralsko. Jeho turistické využití by regionu mohlo přinést nová tolik potřebná místa. Při hledání cesty k tomuto cíli budeme hledat dohodu a společný postup s městem Ralsko a soukromými investory.

Které oblasti, za něž zodpovídá krajské vedení, jsou podle vás podfinancované?

Asi nejviditelněji chybí peníze na opravy krajských silnic, téměř polovina jich je v havarijním nebo nevyhovujícím stavu. Obecně se ale dá říci, že kraj by měl začít sám u sebe a hledat možné úspory v provozních nákladech kraje, krajských firem a příspěvkových organizací.  Jako hlavní zdroj úspor vidíme cestu sdružených nákupů služeb a materiálu, využití elektronických aukcí a zavedené férových veřejných soutěží.  Veřejná  kontrola je dalším nástrojem jak snížit prostor pro klientelismus, korupci a neschopnost a tím ušetřit krajskému rozpočtu potřebné peníze.

Jaké jsou vaše investiční priority v následujícím volebním období?

Dokončit stále probíhající opravy povodňových škod z roku 2010 a zajistit vyšší míru dotací ze strany státu.
Dokončit stavbu hospic pro Liberecký kraj. Jsme poslední region, který takové zařízení na svém území nemá. Stejně důležité bude nastavit systém financování jeho provozu.

Investovat do nemocnic na základě posouzení stávajících kapacit, vybavení a návratnosti investice.

Jaký postoj zaujímáte k optimalizaci školství?

Každé dítě musí mít možnost chodit do školy a školky v místě svého bydliště, mít kvalitní a dobře zaplacené učitele. Bez velké diskuze s žáky, rodiči, obcemi a představiteli Libereckého kraje není možné zrušit školy bez náhrady. Není možné rušit školy a studijní obory v Libereckém kraji, když jiné kraje ke snížení počtu škol přistoupit nechtějí. Neměli bychom dopustit stav, kdy každý kraj bude mít jinou soustavu středních škol. Řešení budeme hledat se studenty, rodiči, učiteli a obcemi. Posuzovat budeme kvalitu a dostupnost vzdělání. Děti z okrajových částí kraje musí mít šanci získat kvalitní středoškolské vzdělání.

V jakém stavu je podle vás zdravotnictví v kraji a jaké chcete provádět změny v jeho fungování?

Chceme zachovat dostupné zdravotnictví ve všech oblastech kraje pro všechny občany. Podpořit spolupráci mezi nemocnicemi s cílem nepřekrývání se v odbornostech. Zachování sítě nemocnic musí vycházet z potřeb občanů v jednotlivých částech kraje. Nastavíme jasná pravidla pro řízení krajských nemocnic. Místa v dozorčích rady dále nebudou obsazovány na základě stranických vztahů, možnost kontroly hospodaření musí dostat opozice. Vedení nemocnic musí být vybráno na základě výběrových řízení. V čele krajských nemocnic musí stát odborníci se zkušenostmi, kteří jsou schopní nést za svá rozhodnutí odpovědnost. Nebudeme jen přihlížet špatnému hospodaření nemocnice v České Lípě, musí být zahájeny kroky k uzdravení jejího hospodaření.

Velkou část rozpočtu kraje odčerpává doprava. Chtěli byste v ní něco změnit?

Liberecký kraj vlastní a spravuje celkem 2.093 km silnic II. a III. třídy. Celkem 344 km silnic je v nevyhovujícím stavu a 761 km ve stavu havarijním stavu. Hodnocení stavu komunikací se za uplynulé dva roky podle podkladů Odboru dopravy KULK projednaných v Zastupitelstvu LK zhoršilo z průměrné známky 3,18 na 3,47. Podle odhadů Odboru dopravy LK  by oprava veškerých vozovek silnic II. a III. třídy v Libereckém kraji, které jsou ve stavu havarijní a nevyhovující stála zhruba na 3 miliardy Kč bez započtení nákladů na opravy součástí a příslušenství silnice (mosty, propustky, opěrné zdi, dopravní značení apod.). Bylo by neslušné slibovat rychlou změnu tohoto stavu, je ale potřeba najít politickou dohodu v zastupitelstvu kraje a začít tuto systémovou chybu dlouhodobě a vytrvale řešit.
Stanovíme závazný plán oprav krajských silnic a projednáme jej s dotčenými městy a obcemi. Tento plán bude veřejný dokument a budeme ho důsledně dodržovat. Vyhodnotíme síť krajských silnic z pohledu jejich dopravního významu a v případě zájmů budeme jednat s obcemi o převodu do jejich vlastnictví.

Prosadíme otevřené a férové soutěže na opravy a rekonstrukce komunikací. Podle zkušeností starostů lze tímto způsobem ušetřit minimálně 30 % předpokládaných nákladů. Takto ušetřené peníze musí zůstat tam, kde jsou skutečně potřeba a umožní nám zlepšit stav krajských silnic.

Posoudíme  funkčnost  a efektivitu systému oprav a údržby krajských silnic. Vyhodnotíme fungování Krajské správy silnic a a.s. SILNICE LK. Provedeme forenzní audit hospodaření obou společností a přezkum všech smluv uzavřených v uplynulém volebním období. Chceme také dosáhnout zrušení soutěže na poskytovatele dopravní obslužnosti, tak jak je nastavena současným vedením kraje.

Velkým problémem Liberecka byly opakované záplavy a povodně. Jak se s nimi podle vás vypořádalo současné vedení kraje? Co byste udělali lépe?

Rád bych odpověď rozdělil do dvou částí.

Záchranné práce, odstraňování prvotních škod na majetku a obnova základních funkcí v postižených oblastech proběhly bez problémů a myslím, že v této fázi fungovalo téměř vše, tak jak mělo. Bylo to možné díky dobré spolupráci Libereckého kraje, hasičského záchranného sboru, dobrovolných hasičů, armády, postižených měst a obcí. Chci také poděkovat všem dobrovolníkům, kteří do zničených oblastí přijeli pomáhat, všem kteří přispěli na povodňové sbírky, nebo přivezli materiál, který byl právě potřeba. Bez této pomoci by práce byly pomalejší. Pro obyvatele postižené povodní bylo také důležité, že věděli, že v tom nezůstali sami.

Co se týká oprav mostů a silnic , které byly v roce 2010 zničeny povodní je podle našeho názoru úspěchů výrazně méně. Některé stavby nemají ani dva roky po povodni zajištěné financování a MMR zároveň označilo pět povodňových staveb kraje za předražené.  Skončíme s předraženými opravami mostů a silnic, možné úspory jsou v řádech stovek milionů korun. Ušetřené peníze použijeme na povodňové škody. Budeme jednat se státem o zvýšení podpory pro opravy krajských silnic a mostů zničených povodní.

Kdo je vaším potenciálním koaličním partnerem?

Jako starostové respektujeme rozhodnutí voličů. Po volbách proto budeme o možné spolupráci jednat se všemi politickými stranami v krajském zastupitelstvu. Spolupracovat ale můžeme jen s těmi, kteří podpoří jasná a průhledná pravidla a jde jim o Liberecký kraj a jeho obyvatele. Neumíme si představit spolupráci s lidmi, kteří upřednostňují své osobní zájmy, přihrávají dotace známým a stranickým kamarádům a organizují neférové veřejné soutěže.

Autor otázek velmi negativně vnímá populistickou snahu současného i předchozího vedení kraje zviditelňovat se při stříhání pásek a jiných podobných akcích. Jde podle vás o legitimní jednání? Chystáte se tiskové oddělení kraje využívat podobným způsobem?

Ano je to populistické a podle našeho názoru nevkusné. Myslíme si, že pro řadu lidí má taková propagace kraje spíš negativní vyznění. Přehodnotíme počet vydávaných krajských tiskovin a množství placených spotů v rádiích a televizi. Liberecký kraj na propagaci ročně utratí více než 5 milionů korun, my chceme být v této oblasti šetrní. Řada placených inzertních produktů je prostým vyhazováním peněz. Pokud jsou témata pro média, čtenáře a diváky zajímavá, najdou si do nich cestu i bez placené reklamy. Krajský měsíčník by měl být informačním servisem o dění v Libereckém kraji, nikoliv o hrdinských činech vykonaných krajskými radními. Vyvážený prostor musí získat opozice a také chceme poskytnout prostot pro propagaci kulturních společenských a kulturních akcí pořádaných na území Libereckého kraje.

Podle Ústavy mají zastupitelstva kraje právo zákonodárné iniciativy. Chystáte se v případě volebního úspěchu předložit Parlamentu nějaký zákon?

Ne, jsme k této možnosti tvorby zákonů skeptičtí. Myslíme si, že stačí lidová tvořivost poslanců. Počet zákonů by bylo dobré snižovat a ne navyšovat…

Kdo za váš subjekt dotazník vyplňoval?

Eva Burešová, starostka Doks

Martin Půta, starosta Hrádku nad Nisou a předseda Euroregionu Nisa